Gazdálkodás és menedzsment ágazat

7 érv, amiért érdemes technikumban tanulni…

  • a képzési idő alatt a tanulók szakképzési ösztöndíjra, a tanulmányok sikeres befejezését követően egyszeri pályakezdési juttatásra jogosultak,
  • a kötelező érettségi tárgyak oktatása a gimnáziumival azonos tartalommal és óraszámban történik,
  • a közismereti tantárgyakból előrehozott érettségi vizsgát lehet tenni,
  • a képzési idő végén a tanulók érettségi bizonyítványt és technikus szintű szakképzettséget is szereznek,
  • a szakképzettséggel rendelkezők elhelyezkedhetnek a munkaerő-piacon,
  • mivel a szakmai vizsga emelt szintű érettségi vizsgának felel meg, tovább tanulhatnak a szakirányú felsőoktatásban,
  • ha a szakmai vizsga jól sikerül, és az előnyösebb, a felvételi összpontszám a szakiránynak megfelelő továbbtanulás esetén akár kizárólag a szakmai vizsga eredménye alapján is számítható!

A technikumi szakképzés főbb sajátosságai Gazdálkodás és menedzsment ágazaton:

  • képzési idő 5 év,
  • 9-10. évfolyamon egységes ágazati alapoktatás mindkét szakma tekintetében, mely a második év végén ágazati alapvizsgával zárul,
  • 11-13. évfolyamon szakirányú oktatás a pénzügyi-számviteli ügyintéző vagy vállalkozási ügyviteli ügyintéző szakma sajátosságainak megfelelően, mely az ötödik év végén szakmai vizsgával zárul,
  • egybefüggő szakmai gyakorlat ezen az ágazaton nincs,
  • a képzési idő végén a tanulók érettségi bizonyítványt és technikus szintű szakképzettséget is szereznek (pénzügyi-számviteli ügyintéző vagy vállalkozási ügyviteli ügyintéző).

Ágazati alapoktatás szakmai tantárgyai (9-10. évfolyam, mindkét szakma tekintetében egységes)

  • Munkavállalói ismeretek
  • Gazdasági és jogi alapismeretek
  • Vállalkozások működtetésének alapismeretei
  • Kommunikáció
  • Digitális alkalmazások

Szakirányú oktatás szakmai tantárgyai (11-13. évfolyam)

Pénzügyi-számviteli ügyintéző szakma

  • Gazdálkodási ismeretek
  • Gazdasági számítások
  • Pénzügy
  • Számvitel
  • Számviteli esettanulmányok
  • Adózás
  • Irodai szoftverek alkalmazása
  • Elektronikus bevallás
  • Számítógépes könyvelés

Szakirányú oktatás szakmai tantárgyai

Vállalkozási ügyviteli ügyintéző szakma

  • Üzleti adminisztráció
  • Kis és középvállalkozások gazdálkodása
  • Adózási ismeretek
  • Munkaerő-gazdálkodás
  • Könyvvezetési alapismeretek
  • Pénzforgalmi nyilvántartások
  • Szövegbevitel számítógépen
  • Dokumentumszerkesztés
  • Titkári ügyintézés
  • Ügyfélszolgálati kommunikáció
  • Kommunikáció a titkári munkában (rendezvényszervezés)

Pénzügyi-számviteli ügyintéző szakma keretében ellátható legjellemzőbb tevékenység, valamint a munkaterület leírása:

  • A gazdálkodó szervezetek pénzügyi, számviteli, gazdasági területén látja el feladatát.
  • Számítógépes programcsomagok, irodai szoftverek segítségével könyvelői, kontírozói, számlázási, ügyviteli és ügyintézői feladatokat végez, adóbevallást készít.
  • Elvégzi a gazdálkodó szervezet adó- és járulékfizetési kötelezettségeihez kapcsolódó elektronikus ügyintézési feladatokat.
  • Szóban és írásban a kapcsolatot tart a vállalkozás számlavezető bankjával.
  • A szabályoknak megfelelően intézi a számlákkal és házipénztárral kapcsolatos feladatokat, a ki- és befizetéseket, valamint az utalásokat.
  • Nyilvántartja, kezeli a pénzügyi és számviteli bizonylatokat, iratanyagokat, megrendeléseket és szerződéseket.
  • Egyezteti a bejövő és kimentő számlákat.
  • A pénz és hitelműveletekkel kapcsolatos ügyintézést végez.
  • Összegyűjti, rendszerezi az értékelő munkához szükséges adatokat és információkat, amelyre alapozva statisztikai összeállításokat, előterjesztéseket készít.
  • Szakmai irányítással befektetési döntések, vállalkozásfinanszírozási feladatok adminisztratív teendőit végrehajtja.
  • Kezdeményezője a felhőalapú pénzügyi szolgáltatások alkalmazásának.

Vállalkozási ügyviteli ügyintéző szakma keretében ellátható legjellemzőbb tevékenység, valamint a munkaterület leírása:

  • A vállalkozás ügyintézői feladatait jellemzően a kis- és középvállalkozási szektorban látja el.
  • Elvégzi vállalkozás ügyviteli feladatait, kapcsolatot tart a munkatársakkal, ügyfelekkel, az ehhez szükséges iratokat, leveleket, dokumentumokat elkészíti, kezeli.
  • Nyilvántartásokat vezet a megrendelésekről, szerződésekről, bejövő számlákról.
  • Ellátja az értékesítéssel kapcsolatos rábízott feladatokat. Egyezteti a bejövő és kimenő számlákat.
  • Az előírásoknak megfelelően elvégzi a költségszámítási feladatokat, a leltározást.
  • Közreműködik a vállalkozás üzleti tervének elkészítésében.
  • Kezeli az egyes projektekhez kapcsolódó elektronikus nyilvántartásokat, iratanyagokat.
  • Előkészíti a munkaerőgazdálkodással kapcsolatos nyilvántartásokat, azokat kezeli és rendszerezi.
  • Ellátja a könyveléshez, ellenőrzéshez kapcsolódó vállalkozáson belüli teendőket.
  • Közreműködik a pénzügyi feladatok teljesítésében.
  • Jogszabályi előírásnak megfelelően elkészíti a vállalkozás bevallásait,
  • Használja a feladatellátáshoz szükséges irodai eszközöket és ügyviteli szoftvereket.
  • Ellátja a feladatkörébe tartozó irodai készletgazdálkodási, és reprezentációs feladatokat.
  • Üzleti célú rendezvényeket, megbeszéléseket szervez, ennek dokumentációját elkészíti és kezeli.

 

Vélemény, hozzászólás?